Proiectul legii pentru modificarea unor acte legislative
Posted On 14 mai 2008 at la 12:33:00 by Alexandru Oleinic(Legea privind actele de identitate din sistemul national de pasapoarte - art.2, 3; Legea privind drepturile copilului - art.5; s.a.)
24.04.2007 - 28.04.2007
Deputatul A. Oleinic/ Comisia pentru securitatea nationala, aparare si ordinea publica
L E G E pentru completarea unor acte legislative
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art. I. – Legea privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.9,art.89) cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:
Articolul 2 se completează cu un nou alineat (2) în următoarea redacţie:
„Pentru copiii în vîrstă de pînă la 25 de ani, paşapoartele se eliberează gratuit.”
Alineatele (2)-(12) devin respectiv (3)-(13).
Articolul 3 se completează cu un nou alineat (11) în următoarea redacţie:
„(11) Pentru cetăţenii indicaţi în alineatul (10) literele a), b) şi c) buletinele de identitate se eliberează gratuit.”
Alineatele (11)-(14) devin respectiv alineatele (12)-(15).
Art. II. – Articolul 5 din Legea privind drepturile copilului nr.338-XIII din 15 decembrie 1994 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova , 1995, nr.13,art.127) cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (3) în următoarea redacţie:
„(3) Fiecare copil are dreptul la eliberarea gratuită a buletinului de identitate şi a paşaportului.”
Art. III. – Articolul 8 din Legea cu privire la tineret nr.279-XIV din 11 februarie 1999 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.39-41, art.169) cu modificările ulterioare, se completează cu litera c) în următoarea redacţie:
„c) eliberează gratuit buletinele de identitate şi paşaportul tinerilor în vîrstă de pînă la 25 de ani.”
Art. IV. – Guvernul în termen de 3 luni va aduce actele sale normative în corespundere cu prezenta lege.
________________________________
Notă informativă la proiectul de Lege pentru completarea unor acte legislative
În conformitate cu prevederile stipulate în Constituţia Republicii Moldova (art.49 alineatul (1) statul facilitează, prin măsuri economice şi de alt ordin, formarea familiei şi realizarea obligaţiunilor ce îi revin. Totodată, Legea supremă prevede că copii şi tinerii se bucură de un regim special de asistenţă în realizarea drepturilor lor (art.50 alineatul (2)).
Dispunînd de drepturile constituţionale, copii şi tinerii au şi obligaţiuni, una dintre care vizează interesele social-economice ale familiilor, este cea de a deţine buletinul de identitate şi paşaportul, în conformitate cu prevederile articolelor 2, 3 şi 7 ale Legii privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte. Prevederile nominalizate stipulează obligaţiunea deţinerii buletinelor de identitate pe termen de valabilitate pentru copii şi tineri:
a)de la naştere pînă la 10 ani
b)de la 10 pînă la 16 ani
c)de la 16 pînă la 25 de ani
şi a paşapoartelor de la naştere, la solicitare şi după atingerea vîrstei de 16 ani – obligatoriu.
Conform regulilor existente la moment, eliberarea buletinului de identitate şi a paşaportului se efectuează contra plată, tinerii fiind obligaţi să achite costuri destul de mari. Iar dacă e să luăm în calcul faptul, că la vîrsta de 16 ani copii nu obţin venituri din activitate, costurile buletinului şi a paşaportului sunt achitate de părinţi.
În condiţiile Republicii Moldova, care continuă să înregistreze o rată înaltă a sărăciei, din cauza veniturilor mici disponibile pentru o familie, îndeosebi în zonele rurale, realizarea acestei obligaţiuni de către familiile cu copii sau tineri devine o povară serioasă.
Subsemnînd la diverse acte internaţionale, ca Convenţia internaţională cu privire la drepturile copilului şi Carta europeană privind participarea tineretului în viaţa structurilor regionale şi municipale, Republica Moldova şi-a asumat un set de angajamente în vederea protecţiei familiei copilului şi tinerilor, printre care se înscriu şi modificările propuse în proiectul înaintat.
În contextul obligaţiunii statului de a asigura protecţia social-juridică a copiilor şi tinerilor, cît şi din prevederile constituţionale, de a garanta facilitarea îndeplinirii obligaţiunilor ce îi revin familiei prin măsuri economică şi altele, precum şi de stabilire a unui regim special de asistenţă la realizarea drepturilor copiilor şi tinerilor, propun spre examinare şi aprobare proiectul de Lege privind completarea unor acte legislative.