Tarifele Europene la salarii Africane
Posted On 8 aug. 2008 at la 14:48:00 by Alexandru OleinicReflecţii asupra noilor majorări de tarife la gazul natural.
Vestea despre o a treia scumpire in acest an a pretului la gaze pînă la 258 dolari pentru Republica Moldova, anunţată de prim-vicepremierul moldovean Igor Dodon, ministru al economiei, care a parcipat la negocierile cu concernul rus Gazprom, a provocat discutii controversate atîtîn societate cît şi în rîndul analiştilor economici.
Motivul acestor discutii au servit precizările făcute de domnia sa presei, precum că noul preţ la gaze este recalculate în legătură cu “calitatea mai bună a gazelor importate” şi că noul tarif (calcularea căruia nu ţine de competenţa Guvernului)
n-ar trebui sa creasca proportional cu pretul mai mare la gaze., ca aici ar "exista o anumita rezerva, legata de aprecierea leului moldovenesc in raport cu dolarul SUA".
În realitate însă, Agentia Nationala pentru Reglementare in Energetica (ANRE), impusă de Guvern a aprobat la 30 iulie curent, tarife majorate pentru gazele naturale, energia electrica si cea termica, ca urmare a cresterii preturilor de achizitie a gazelor naturale si energiei electrice de import.
Potrivit deciziei ANRE, tarifele pentru gazele naturale au fost majorate in mediu cu 27 la suta, pana la nivelul de 3 523 de lei/ 1000 metri cubi, cu 748 lei mai mare fata de tariful in vigoare.
Deci, populatia care consuma lunar pana la 30 metri cubi de gaze naturale, va achita un tarif de 3 414 lei, in timp ce populatia care are un consum de peste 30 m.c., va achita 3 813 lei pentru mia de metri cubi.
In acelasi timp, tarifele pentru energia electrica au fost majorate in medie cu 17 la suta - de la 71 pana la 79 bani/kWh, pentru consumatorii RED Union Fenosa şi de 1,1 lei, pentru 1 kWh. RED Nord si RED Nord-Vest.
Tarifele la energia termica au fost majorate cu 36,4%, fiind stabilite la un nivel de 454,7 lei, pentru 1Gcal, mai mare, decat tarifele actuale. Astfel, potrivit estimarilor, cheltuielile lunare ale populatiei (calculate pentru o familie din trei persoane, cu o locuinta cu doua odai si incalzire centralizata), in mediu vor creste cu 14 lei pentru consumul de gaze, cu 13 lei – pentru energia electrica si cu 96 lei pentru energia termica livrata de CET Nord.
Paradoxul este, că la calcularea noilor tarife, ANRE a luat ca bază presupusul tarif de import la gazele naturale ce ar putea fi în luna noiembrie şi un curs valutar al dolarului care, de asemenea, ar putea fi în ultima perioadă a anului 2008. Cu atît mai mult că, metodologia de calcul a tarifelor prevede utilizarea datelor reale şi nu a celor presupuse. Iar dacă vom ajusta noile tarife la cursul dolarului luat la baza bugetului de stat pentru 2008 – de 13,6 lei - este clar că costurile noilor tarife vor fi mult mai mari. Cred că la acest compartiment ANRE ar trebui să ne dea expşicaţiile de rigoare.
Dacă să luăm în calcul, că la sfarsitul anului trecut Republica Moldova platea 170 de dolari pentru o mie de metri cubi de gaz, iar pe parcursul anului 2008 gazele au fost scumpite de la 1 ianuarie pana la 188 dolari, de la 1 aprilie noul pret a fost de 211 dolari, iar de la 1 august –pînă la 258 dolari – apare fireasca întrebare – În favoarea cui se operează aceste scumpiri? Evident că nu în folosul cetăţenilor!
Scumpirea gazului afectează direct şi imediat populaţia rurală şi cea din localităţile mici, care nu sunt conectate la încălzirea centralizată. Accesul lor la căldură este de 2 ori mai scumpă decât pentru populaţia urbană, în condiţiile când veniturilor lor sunt de 2 ori mai mici. Populaţia de la sate va avea de achitat peste 4000 de lei pentru 1000 de metri cubi de gaze naturale. Şi acest lucru –în condiţiile cînd, numai în ultimii 4 ani populaţia, agenţii economici, autorităţile publice locale şi Guvernul (Guvernul doar în 2005 a participat cu finanţarea infrastructurii gazului) au investit peste 1 miliard de lei în infrastructura gazului. Proprietate, care în prezent a fost transmisă cu titlu gratuit în deservire tehnică unui singur agent economic “Moldovagaz”.
Persistă opinia, precum că atît majorarea investiţiilor capitale în infrastructura gazului cît şi majorările de tarife la gazelle naturale sunt operate în favoarea “Moldovagaz”. Pentru confirmare: În anul 2007 intreprinderea mixta moldo-rusa Moldovagaz SA a inregistratpentru prima dată în istoria activităţii sale, un profit net de 633,4 mln. lei după ce in 2006 a avut pierderi de 200,6 mln lei. Acest beneficiu este mai mare de 4 ori decat cel din anul record, 2005, cand Moldovagaz a obtinut un profit de 154,8 mln lei.
La obtinerea unui asemenea profit cel mai mult a contribuit creşterea semnificativa a tarifelor la gaze pe parcursul anilor 2006 si 2007 si aprecierea leului fata de dolarul SUA. Pe parcursul anului 2007 leul bunaoara s-a apreciat fata de dolarul SUA cu circa 12,5 la suta. De pe urma diferentelor de curs pozitive la datoriile pe anii precedenti Moldovagaz a inregistrat un profit de 534,3 mln. lei.
Concluzia vine de la sine - Guvernul, care conform legislaţiei este responsabil de politica de dezvoltare a reţelelor de gaze naturale, impune cetăţenii Republicii Moldova să susţină financiar un agent economic mopolist pe piaţa energrtica a ţării.
Scumpirea gazului va afecta indirect şi sectorul agricol. În primul rând, vor avea de suferit o serie de întreprinderi specializate în prelucrarea fructelor şi legumelor. Mai mult ca atât, fenomenul va afecta şi producătorii de sticlă şi carton, care, din cauza crizei vinului, sunt pe cale de faliment.
Scumpirea gazului va afecta direct cel puţin trei industrii - producătorii de zahăr, producătorii de ciment şi producătorii de agent termic, adică CET-1 şi CET-2. Indirect, gazul va provoca scumpiri în domeniul serviciilor şi comerţului cu amănuntul.
Scumpirea gazului va provoca şi scumpirea semnificativă a serviciilor comunale, în special, a agentului termic livrat de CET-uri. Cetăţenii vor fi nevoiţi să achite o bună parte din veniturile lor lunare pentru întreţinerea spaţiului locativ, în timp ce comercianţii cu amănuntul şi prestatorii de servicii vor avea motive pentru majorarea preţurilor.
Concluzia este, că recenta majorare a preţurilor pentru consumul de gaze naturale nu este justificată din punct de vedere economic. Motivul fiind mai curînd unul politic cu o conotaţie vădit electorală, deoarece noile majorări de tarife la gazelle naturale urmau a fi operate doar atunci când Federaţia Rusă va majora preţul la exportul de gaze naturale. Lucru, care se va întîmpla la începutul anului 2009. Dar deoarece, în acea perioadă, va începe campania electorală pentru alegerile parlamentare din 2009, Guvernul a impus ANRE să majoreze tarifele la gaze acum, când populaţia este mai puţin sensibilă la aceste scumpiri.
Voi reaminti că pe parcursul perioadei de guvernare comunistă tarifele pentru transportul urban de pasageri au crescut – cu cca 18% , preturile la medicamente – cu aproape 6 %, la carburanti cu 300 %, la locuinte – cu cca 500 %. Tarifele la transportul de mărfuri pe calea ferată au fost majorate cu 300 de procente, provocînd agenţilor economici piederi de peste 200 miln. lei.
Politica de majorare permanenta a tarifelor, este dovada incapacităţii guvernelor investite de Partidul Comuniştilor de a oferi cetăţenilor ţării un trai decent prin relansarea economiei. Este dovada, lipsei de responsabilitate pentru eşecurile politicilor promovate. Iar efectele şi consecinţele negative ale acestora sunt recuperate din contul fiecărui cetaţean.
Alexandru OLEINIC