Sedinta din ziua de 04 iulie 2008

Proiectul de Lege nr.2042 privind declararea utilităţii publice a lucrărilor de interes naţional de construcţie a Portului Internaţional Liber “Giurgiuleşti”.

Domnul Alexandru Oleinic:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Pe parcursul tuturor anilor de cînd a fost adoptată deja Legea cu privire la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti” foarte multă informaţie contradictorie ce ţine de implementarea legii şi noi cunoaştem foarte bine că, pînă astăzi, din toate condiţiile expuse în Legea cu privire la port, facilităţile care au fost acordate, pînă la urmă, nu s-a realizat aproape nimic în afară de aceea că noi am construit calea ferată şi obligaţiunile statului faţă de construcţia infrastructurii, care trebuie să fie în jurul portului.
De la început pînă acuma s-a importat, eu cred, 1%, mai bine zis corect, 1% din toţi carburanţii care au fost folosiţi în ţară pe intermediul portului. Astăzi, se constată că petrol şi păcură noi nu mai putem importa prin acest port, orice caz este deja o asemenea informaţie, a fost difuzată în presă. Chiar şi în urma vizitei Preşedintelui Voronin în Azerbaidjan presa a scris despre faptul că realizarea prevederilor acordului de investiţii este blocat de faptul că prin Terminal este, practic, imposibil de transportat petrol, aceasta aşa a fost difuzat în presă.
Spuneţi, vă rog, totuşi care este perspectiva acestui port. Mai ales luînd în consideraţie că deja au fost nişte intenţii de a modifica planul de investiţii, de a schimba proiectul de construcţie a rafinăriei pentru Fabrica de Producere a etanolului ş.a.m.d. Care este perspectiva acestui terminal? Care este perspectiva portului în general? Consider că Ministerul Economiei şi Comerţului a făcut o analiză a banilor care s-au alocat pînă acum şi care... cîţi încă bani necesită ca noi să îi investim în acest port pînă vom aduce la un nivel necesar, pentru necesitatea ţării.

Domnul Iurie Munteanu:
Deci, pînă la urmă, întrebarea este: dacă Ministerul Economiei şi Comerţului a făcut vreo...

Domnul Alexandru Oleinic:
Pînă la urmă, întrebarea este: ce se întîmplă astăzi cu acest port? Şi care este perspectiva portului? Chiar şi luînd în consideraţie că dumneavoastră astăzi, în principiu, încercaţi să naţionalizaţi 62 de hectare pentru necesităţile portului.

Domnul Iurie Munteanu:
Exact.

Domnul Alexandru Oleinic:
Atunci care este perspectiva portului … căci este multă informaţie că deja noi nu putem aduce petrol, nu putem construi rafinăria, nu putem importa păcură şi pînă acum nu s-au efectuat nici zece procente din toate investiţiile, care au primit facilităţi destul de mari. Aceasta e întrebarea.

Domnul Marian Lupu:
Domnule viceministru, vă rog.

Domnul Iurie Munteanu:
Nici 10%. Eu cred că presa are dreptul la opinie. Însă eu vreau să declar că 100% este o cifră subestimată pentru... chiar şi la începutul proiectului, ştim cu toţii, investiţiile erau deja făcute la nivel de 63 la sută, adică de 10% nu putem vorbi. În ceea ce priveşte finalizarea lucrărilor, ele, practic, sînt finalizate. Perspectivele portului rămîn acele stipulate în lege. Adică, asigurarea securităţii energetice, asigurarea securităţii economice a Republicii Moldova.

Domnul Alexandru Oleinic:
Deci, domnule raportor, este construită rafinăria, sînt construite alimentaţiile PECO, care erau preconizate pentru distribuirea produsului de la rafinărie. Aceasta este construită, pentru ce a fost ideea portului implementată de la început. Necesitatea implementării legii a fost, în primul rînd, rafinăria.

Domnul Iurie Munteanu:
Inclusiv rafinăria.

Domnul Alexandru Oleinic:
Nu, în primul rînd rafinăria. Bine, rafinăria este construită? Ce este făcut astăzi din acordul de investiţii, care este încheiat, şi din legea care a fost adoptată în Parlament.

Domnul Iurie Munteanu:
Deci terminalul petrolier este finalizat, după cum ştiţi, şi deja este testat. El este gata pentru...

Domnul Alexandru Oleinic:
Şi cîte tone pînă acum noi am primit la terminalul petrolier? 2000 de tone?

Domnul Iurie Munteanu:
… pentru testare, testarea nu cere multe tone.

Domnul Alexandru Oleinic:
Domnule Preşedinte,
Totuşi expunerile care sînt şi toată informaţia pe care noi o avem în jurul Portului “Giurgiuleşti”, eu cred că aceasta e o temă separată şi noi trebuie să facem o audiere acestei teme separat şi eu propun ca Legea să fie întoarsă în Guvern. Lasă ei să se pregătească mai bine pentru expunerile pe care le au şi pentru perspectivele de naţionalizare în folosul dezvoltării portului menţionat.

Domnul Iurie Munteanu:
Eu vreau să vă spun apropo, dacă îmi permiteţi, despre rafinărie. În cazul în care procesul de obţinere a acestor 62 de hectare va eşua, finalizarea componentei rafinăriei va fi pusă în pericol mare.

Domnul Marian Lupu:
Domnule Munteanu,
La acest subiect, pentru viitor documentaţi-vă mai bine, fiindcă sînt chiar şi la Chişinău, şi în ţară “Bemol” aceste PECO, unele construite, altele în proces de construcţie, trebuie să ştiţi pe de rost la acest subiect datele de bază, cîte au apărut, cîte au fost construite, care este... ştiţi foarte bine, trebuie să vă uitaţi în acord că rafinăria era pusă cu un termen de 2 012, 2011, etapa a doua sau a treia. Întrebările trebuie să fie foarte bine pregătite, şi nu improvizate.

Comisia...

Domnul Alexandru Oleinic:
Mulţumesc.
Stimate domnule preşedinte al Comisiei,
Totuşi, ce ţine de acordul de investiţii cu privire la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti”, Comisia a încercat să facă o analiză? Anul curent se finalizează, în genere, toate facilităţile care le-am oferit noi pentru acest acord prin lege. Cît a fost efectuat deja de investiţiile care se preconizau? Cam care este volumul de lucrări care a rămas? Cît ne mai trebuie nouă pînă finalizăm toate lucrările pentru port? Cît trebuie să cheltuie statul? Cît trebuie să cheltuie investitorul, în general, care este acolo astăzi?

Domnul Nicolae Bondarciuc:
Întrebările dumneavoastră sînt foarte interesante, dar nu intră în cuprinsul acestei legi. Eu vă rog frumos să vă referiţi doar la cuprinsul legii, dar alte probleme o să discutăm.

Domnul Alexandru Oleinic:
Nicolai Fiodorovici,
Dacă noi încercăm să naţionalizăm 62 de hectare pentru interesele portului, cred că, în primul rînd, ar trebui ca noi, luînd în consideraţie că 4 ani de zile deja acordul acesta este în vigoare, Acordul de investiţii, ar fi foarte bine întîi să facem o analiză a lucrărilor efectuate pînă acum şi pe urmă să la aşa un pas de naţionalizare a pămîntului pentru interesele dezvoltării portului.

Posted in Etichete: , |

0 comentarii: