Guvernul la întrebarea domnului Alexandru Oleinic cu privire la situaţia reală a Terminalului petrolier Giurgiuleşti.
Posted On 2 oct. 2008 at la 20:07:00 by Alexandru OleinicDomnul Tudor Copaci – viceministru al economiei şi comerţului:
Stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi deputaţi,
De la început aş vrea să menţionez că toată activitatea investiţională în Portul Internaţional se efectuează în conformitate cu prevederile Acordului de investiţii cu privire la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti” şi Legea nr.8 din 17 februarie 2007 cu privire la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti”.
Implementarea programului investiţional. Prima. Implementarea programului investiţional de către “Danon logistix” “Bemol” “Bemol rafinari”. Pînă la momentul actual “Danon logistix” a investit în Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti” 34,2 milioane de dolari şi planifică ca, pînă la finele anului 2010, să atingă cifra de investiţii în mărime de 70 milioane de dolari.
“Bemol” a investit pînă la momentul actual 25 milioane de dolari în reţelele de stat... şi planifică să mai investească pînă la finele anului 2009 încă 17,3 milioane de dolari. La momentul actual, 10 staţii de alimentare cu combustibil activează şi încă altele 20 sînt în proces de construcţie, reutilare din totalul de 50 de staţii de alimentare cu combustibil planificate.
“Bemol rafinari” a investit pînă la momentul actual 350 mii, milioane, 0,35 milioane de dolari şi îşi asumă în continuare obligaţia de a investi în construcţia în zona industrială a Portului Internaţional Liber “Giurgiuleşti” a rafinăriei cu capacitate anuală mai mare de 1 milion tone. Conform acordului de investiţii, această rafinărie urmează să fie finalizată în 2012.
Suplimentar investiţiilor efectuate de către companiile care au semnat acordul de investiţii urmează a fi luate în consideraţie şi investiţiile efectuate şi de către alţi investitori care şi-au instalat diverse afaceri în Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti”.
La momentul actual, în Port sînt înregistraţi 19 rezidenţi. Cel mai mare program de investiţii îi aparţine Societăţii “Transcargo” care construieşte un terminal cerealier de o capacitate de 50 mii de tone. În momentul de faţă au fost investiţi 6 milioane dolari şi în decurs de 12 luni se mai planifică să fie investite încă 8 milioane de dolari.
De asemenea, un număr larg de furnizori de mărfuri şi servicii din ţară au beneficiat din construcţiile Portului şi al reţelei staţiilor de alimentare cu combustibil.
Suma achitată furnizorilor locali pentru mărfurile şi serviciile achiziţionate doar de către “Bemol” depăşeşte 100 milioane de lei.
Utilizarea terminalului petrolier. Terminalul petrolier este utilizat cu regularitate de “Bemol” care a importat produse petroliere din România şi Grecia. Importurile de produse petroliere, de asemenea, vor creşte o dată cu extinderea reţelei de staţii petroliere.
Terminalul petrolier oferă activ serviciile sale şi altor operatori din Moldova, România şi Ucraina, adică nu este un obiect destinat în exclusivitate deservirii necesităţilor “Bemol”.
Implementarea programului investiţional de către Guvern. Construirea căii ferate, proiectul 934 milioane de lei, valorificate 630 milioane de lei, lungimea – 49,6 kilometri. Şi aş vrea să menţionez că în decurs de o lună au fost transportate 3,5 mii tone de încărcătură şi 4 mii virgulă 5 mii pasageri. Construcţia liniei electrice de 110 kilovolţi spre Portul “Giurgiuleşti”. Valoarea totală a proiectului – 26 milioane de lei. La momentul actual au fost valorificate în jur la 20 milioane de lei, lungimea liniei – 15 kilometri. Gradul de finisare – 90%.
În momentul de faţă are loc coordonarea unde se va afla punctul de transformare, are loc coordonarea cu invstitorii şi în scurt timp va fi finalizată această linie electrică aeriană.
Construcţia gazoductului de presiune înaltă spre Portul “Giurgiuleşti”. În prezent este finalizat proiectul gazoductului spre Port. Costul proiectului estimativ este de 8,4 milioane de lei, lungimea gazoductului – 15 kilometri şi gazoductul va asigura Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti” cu toate întreprinderile de pe teritoriul lui cu gaze naturale. De asemenea, va îmbunătăţi situaţia aprovizionării cu gaze a satului Giurgiuleşti.
Construcţia portului de pasageri. Valoarea totală a proiectului – 73 milioane de lei. 46 milioane lei se planifică pentru construcţia danei de acostare şi 27 de milioane lei pentru infrastructura portului. În prezent sînt valorificate surse financiare în jur la 50 milioane de lei.
La momentul actual se desfăşoară lucrările interioare de finisare a clădirii administrative. Este introdusă toată tehnica şi este betonat cheiul portului. Portul va putea prelua nave de pasageri de navigaţie maritimă, rîu mare şi fluviale cu destinaţie în porturile din bazinele Mării Negre, Mării Mediterane, Dunării, precum şi deservirea navelor de croazieră care vor naviga pe acest sector al fluviului Dunărea.
Mulţumim.
Domnul Alexandru Oleinic:
Mulţumesc, domnule viceministru.
Domnule viceministru,
Totuşi, într-adevăr, este un proiect foarte, aşa, grandios, de aceea şi am avut cîteva întrebări şi vă mulţumesc pentru răspuns. Dar şi cîteva clarităţi vreau să am. Totuşi, care este costul total al investiţiilor efectuate de Guvern pînă acum şi cît se preconizează în anii următori? În total, fiindcă dumneavoastră mai mult aţi spus acolo infrastructură, calea ferată. Dar o cifră totală ca să ne putem orienta, aşa, la efectele...
Domnul Tudor Copaci:
Da, dacă vorbim în general se spune... deci începem cu linia electrică, linia cu o lungime de 110 kilovolţi. Deci proiectul e de 26 milioane de lei, acestea sînt 2 milioane de dolari. Proiectul despre gazificare, sînt în jur la 800, deci aproape, aproximativ 3 milioane de dolari.
Dacă vorbim despre construcţia portului de pasageri încă 7 milioane, să spunem 10 milioane, şi construcţia căii ferate, care constituie 93 de milioane...
Domnul Alexandru Oleinic:
Dolari.
Domnul Tudor Copaci:
Cred că aceştea sînt la moment banii alocaţi pentru implementarea proiectului Portului Internaţional Liber “Giurgiuleşti”.
Domnul Alexandru Oleinic:
Şi în perspectivă?
Domnul Tudor Copaci:
În perspectivă urmează să fie finalizate, deci, după cum am menţionat, la moment se află, este finalizat proiectul referitor la construcţia gazoductului care urmează să fie finalizat. Urmează să fie finalizată infrastructura căii ferate, încă 300 de milioane care urmează să fie investite în viitorul apropiat pentru a finaliza această cale ferată şi toate cheltuielile legate de crearea infrastructurii, anume a zonei industriale referitor la teren.
Domnul Alexandru Oleinic:
Dacă avem acum, pînă acum 110, cred că ne mai aşteaptă încă 100, cam aşa pentru un termen de 3 ani apropiaţi.
Şi a doua întrebare.
Domnule viceministru,
Totuşi care este cifra produselor petroliere care au trecut pînă acum prin terminal. Aveţi o cifră concretă?
Domnul Tudor Copaci:
Da. Deci în jurul la 7, 8 mii de tone pînă acum au fost trecute prin terminalul petrolier.
Domnul Alexandru Oleinic:
Aceasta în 2 ani de zile.
Domnul Tudor Copaci:
Deci în 2 ani de zile. De asemenea, aş vrea să menţionez că terminalul petrolier a fost deschis sau a fost lansat cu un an înainte de termenul preconizat în acordul de investiţii. Deci a fost, terminalul petrolier a fost pus în funcţiune cu un an înainte de planificare, cum a fost stipulat în acordul de investiţii.
Poate aceasta, într-adevăr, a creat careva disbalans în planificarea importurilor. Dar aş vrea încă o dată să menţionez şi eu personal am fost la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti” şi m-am întîlnit cu conducerea portului. Ei sînt liberi pentru a activa şi acorda servicii tuturor operatorilor şi mi-au confirmat că sînt careva discuţii şi chiar cu alţi operatori din Republica Moldova, Ucraina şi România.
Domnul Alexandru Oleinic:
Pe noi de aceea şi ne-a deranjat, fiindcă 7 mii de tone, vă închipuiţi, că aceasta nu e nici o barjă care poate să intre, fiindcă una are capacitatea de 5 mii de tone.
A treia întrebare, dacă nu vă supăraţi. Într-adevăr, foarte multe discuţii în jurul rafinăriei, fiindcă esenţa acordului a fost rafinăria – 1 milion tone anual ş.a.m.d.
Dumneavoastră aţi menţionat aici că, totuşi, pînă în 2012 rafinăria va fi construită la capacitatea care era stipulată, un milion de tone pe an. Care totuşi va fi costul acestei rafinării, dacă dumneavoastră puteţi să spuneţi cifra?
Domnul Tudor Copaci:
Deci mie îmi pare, deci este o întrebare destul de complicată.
Domnul Iurie Roşca:
Pentru data viitoare poate să se pregătească domnul viceministru.
Domnul Tudor Copaci:
La costul rafinăriei, deci, practic, referitor la acest cost ar putea să vină cu careva cifre “Bemol rafinari”. Dar oricum este.
Domnul Alexandru Oleinic:
Domnule viceministru,
Cifrele au fost stipulate, în nota informativă, cînd a fost primită legea în Parlament, cifra era în jurul la 250 milioane de dolari.
Domnul Tudor Copaci:
Sînt absolut de acord cu dumneavoastră.
Domnul Alexandru Oleinic:
Cam aşa e. Înseamnă că totuşi dumneavoastră confirmaţi că rafinăria rămîne esenţa acordului şi ea va fi dată în exploatare în 2012.
Domnul Tudor Copaci:
Aş răspunde la această întrebare în felul următor. Conform ultimelor date şi ultimelor discuţii cu investitorii şi anume “Bemol rafinari” ei intenţionează să creeze această rafinărie care va prelucra peste un milion de tone.
Domnul Alexandru Oleinic:
Pe mine m-a deranjat informaţia apărută în presă în ultimul timp că rafinăria nu va fi, va apărea altă producere ceva acolo, dar totuşi investiţiile efectuate de stat sînt în total în jurul la 200 milioane de dolari pînă astăzi. Şi tot ceea ce se face, desigur, fără rafinărie nu mai are rost, fiindcă s-au dat nişte facilităţi extraordinare şi la taxa pe valoare adăugată şi la importul materiilor, şi la loturi, 45 de loturi din această cauză şi toate aceste divergenţe, care o să fie mai departe cînd o să înceapă a importa la “Peco” de la “Bemol”, o să înceapă a importa produse petroliere. Încă probleme Guvernul o să aibă numai pe piaţa petrolieră. Bine. Eu vă rog, ceea ce aţi menţionat în scris, să îmi prezentaţi, dacă se poate.
Domnul Tudor Copaci:
Stimate domnule deputat,
De asemenea, aş vrea să menţionez referitor la cifrele care au fost investiţii în port, deci se poate şi de divizat ceea ce se referă anume la construcţia gazoductului. Construcţia gazoductului, ca exemplu, este efectuată de către “Moldovagaz”. Construcţia căii ferate este parţial... 50% este finanţată de către bugetul de stat, 50% – de calea ferată. Şi, de asemenea, construcţia linii electrice. Poftim?
Domnul Alexandru Oleinic:
Stimaţi colegi,
Eu nu am vrut să menţionez acei antreprenori care efectuează lucrările la volumul acesta de lucru. Toţi antreprenorii merg prin “Moldconstruct market” compania feciorului Preşedintelui Ţării. De aceea, fiţi liniştiţi, că totul e sub control.