Proiectul legii pentru modificarea unor acte legislative

(Codul funciar - art.36, 73; Legea privind pretul normativ si modul de vinzare-cumparare a pamintului - art.14).
03.04.2008 -10.04.2008
Deputatii: V. Cosarciuc, Al. Oleinic/ Comisia pentru agricultura si industria alimentara.


L E G E pentru modificarea unor acte legislative

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Ar. I. – Codul funciar nr. 828 din 25 decembrie 1991 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 107, art. 817) cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Art. 36 va avea următorul conţinut
„ Art. 36. Terenurile care fac parte din categoria de terenuri cu destinaţie agricolă
Terenurile cu destinaţie agricolă indiferent de forma de proprietate sînt folosite pentru desfăşurarea activităţii în scopul obţinerii produselor agricole şi agroindustriale.
Din categoria terenurilor cu destinaţie agricolă fac parte:
a) terenurile agricole (arabile, viile, livezile, pepinieriile viticole, pomicole, plantaţiile nucifere şi cele de duzi, păşunile, fineţele, serele, solariile, răsadniţele şi altele asemenea – cele cu vegetaţie;
b) terenurile aflate în proprietatea, arenda sau folosinţa producătorilor agricoli, instituţiilor de cercetări ştiinţifice şi didactice din domeniul agroindustrial ocupate de depozite şi frigidere destinate păstrării produselor agricole, făţări, ateliere de reparaţie şi de păstrare a mecanismelor (agregatelor) agricole, fermele agrozootehnice inclusiv amenajările piscicole, precum şi fîşiile forestiere şi iazurile cu destinaţie antierozională, drumurile de deservire, instalaţiile de desecare, irigare proprietate publică sau privată, dacă nu au fost atribuite la altă categorie de destinaţie”.

2. La art. 73 alineatele 1 şi 2 vor avea următorul cuprins:
„Trecerea terenului arabil într-o altă folosinţă de teren agricol specificată în art. 36 alin. 2 lit. a) se face de deţinător cu acordul proprietarului.
Trecerea terenurilor agricole într-o altă folosinţă cu destinaţie agricolă specificată în art. 36 alin. 2 lit. b) se face prin decizie a consiliului unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi în temeiul cererii proprietarului”.
Art. II. – Legea nr. 1308-XIII din 25 iulie 1997 privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 147-149, art. 1161), cu modificările ulterioare se modifică după cum urmează:
1. La articolul 14 alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Mijloacele băneşti destinate compensării pierderilor cauzate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic şi de atribuirea lor la alte categorii de terenuri se distribuie astfel: 50% - la bugetul de stat pentru a fi utilizate la realizarea programului complex de valorificare a terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii solurilor, aprobat de Guvern şi 50% la bugetul municipiului, oraşului, satului (comunei) pentru efectuarea lucrărilor de îmbunătăţire a calităţii solului şi valorificarea terenurilor noi”.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI

_______________________

Notă informativă

la proiectul de Lege pentru modificarea unor acte legislative

Proiectul de lege prevede modificări în Codul funciar şi în Legea privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului şi au ca scop precizarea terenurilor care fac parte din categoria de terenuri cu destinaţie agricolă, ţelul principal de utilizare a acestora şi modalitatea de trecere dintr-o folosinţă în alta. Deasemenea se prevede modificarea modului de distribuire a mijloacelor băneşti destinate compensării pierderilor cauzate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic şi de atribuirea lor la alte categorii de terenuri tinînd cont atît de interesul statului cît şi de interesul unităţilor administrativ-teritoriale.

Noua denumire şi redacţie a articolului 36 din Codul funciar se propune reieşind din faptul că denumirea şi redacţia actuală a acestuia şi-a pierdut însemnătatea dat fiind că terenurile cu destinaţie agricolă în majoritate absolută deja au fost atribuite în proprietate privată cetăţenilor Republicii Moldova şi nu mai pot fi repartizate întreprinderilor, organizaţiilor şi asociaţiilor agricole, cooperatiste şi întreprinderilor mixte aşa cum prevede articolul în cauză. Acestea sînt utilizate după alte principii stabilite de legislaţie la decizia proprietarilor.

Totodată, Codul funciar nu prevede explicit care terenuri sînt desemnate la categoria terenurilor cu destinaţie agricolă. Dat fiind că pentru desfăşurarea activităţii în scopul obţinerii produselor agricole şi agroindustriale sînt folosite nu doar terenurile agricole dar şi terenurile ocupate de, fermele agrozootehnice, făţari depozite, ateliere de reparaţie, drumuri de deservire etc.

Aceste precizări sînt necesare şi reieşind din faptul că conform prevederilor cadastrului funciar al Republicii Moldova la categoria menţionată sînt atribuite şi plantaţii forestiere, terenuri aflate sub ape (altele decît cele din fondul apelor) drumuri, străzi şi pieţe, construcţii şi curţi, inclusiv din intravilanul localităţilor, ceia ce aduce la confuzii la calcularea preţului normativ, la vînzarea terenurilor aferente construcţiilor atribuite ca cotă-parte valorică conform legislaţiei.

Prin modificările la articolul 73 se prevede ca trecerea terenului arabil într-o altă folosinţă de teren agricol (vie, livadă, pepiniere viticole, pomicole etc) se face de deţinător cu acordul proprietarului, iar trecerea terenurilor agricole într-o altă folosinţă cu destinaţie agricolă (pentru construcţia depozitelor, fermelor agrozootehnice, amenajărilor piscicole etc.) reieşind din necesitatea desfăşurării activităţii în scopul obţinerii produselor agricole, se face prin decizie a consiliului unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi în temeiul cererii proprietarului.
Prin modificarea alineatului (1) al articolului 14 din Legea privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului se propune o distribuire mai echitabilă a mijloacelor băneşti acumulate de la excluderea terenurilor din categoria terenurilor cu destinaţie agricolă şi atribuirea lor la altă categorie, distribuindu-se 50% - la bugetul administraţiei publice locale în hotarele căreia se află terenul şi 50% - la bugetul de stat. Astfel administraţiile publice locale măcar parţial vor putea rezolva unele probleme stringente ce ţin de valorificarea terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii solurilor care n-au fost incluse în programul complex aprobat de Guvern.

Aceasta va aduce şi la cointeresarea administraţiilor publice locale de a efectua controale privind folosirea terenurilor cu destinaţie agricolă, de depistare şi elucidare a cazurilor de excludere ilicită a terenurilor din circuitul agricol.

Posted in Etichete: , |

0 comentarii: