Alexandru Oleinic la Programul de activitate a Guvernului RM

oleinic1 Stimaţi colegi,

Onorată asistenţă!

Regretăm situaţia de astăzi, în care suntem nevoiţi să discutăm despre o guvernare provizorie. Dacă guvernarea comunistă ar fi asigurat cu adevărat, nu doar prin declaraţii, o stabilitate efectivă în această ţară, am fi avut un proces electoral democratic, corect, echitabil şi necompromis, am fi discutat astăzi programul de guvernare pentru următorii patru ani şi nu pentru două luni.

Preocuparea exclusivă a guvernării pentru imaginea ei şi pentru asigurarea aflării ei la putere a culminat în evenimentele de la 7 aprilie. Ca mai apoi, în cel mai cinic mod, iniţiativa paşnică a celor care au protestat împotriva fraudării continue a actului de guvernare să fie exploatată din plin de PCRM. Cel mai grav este, că s-a atentat la libertăţile fundamentale ale cetăţenilor noştri, care au fost maltrataţi şi înjosiţi.

Acest text, denumit „Programul de Activitate al Guvernului Republicii Moldova” este o confirmare în plus, că guvernarea actuală nu a avut şi nici nu are capacitatea de a asigura o creştere continuă şi stabilă a bunăstării cetăţenilor noştri. Noi avem nevoie de un program anticriză, pe care îl solicităm Guvernului deja aproape un an. Ba mai mult, AMN a intervenit cu propuneri concrete, iar  Guvernarea însă, s-a încăpăţânat iresponsabil să recunoască criza iminentă, care, începând cu luna august anul trecut, se manifesta tot mai vizibil în RM. În schimb, Guvernarea a preferat să ascundă acest lucru, a utilizat din plin mijloacele mass-media pentru a induce populaţiei un sentiment fals de stabilitate şi o aparenţă a bunăstării.

Rezultatul сel mai vizibil al activităţii Guvernului, propus astăzi – este starea  alarmantă din toate domeniile, economie, sfera socială şi politică – cauzată de gestionarea ne eficientă a situaţiilor de criză.

Astfel, Republica Moldova este a doua ţară din spaţiul ex-sovietic, care, în rezultatul aprofundării crizei economice , înregistrează сel mai înalt ritm de scădere a producţiei industriale -  cu peste 24 la sută. Exporturile s-au diminuat  cu peste 20 la sută, fapt ce a condus la scăderea dramatică a veniturilor fiscale zilnice în bugetul de stat cu 32 la sută faţă de anul trecut şi la majorarea deficitului până la 10% din PIB, ceea ce constituie peste 1 miliard de dolari.

Scăderea, fără precedent, a investiţiilor capitale cu peste 40 la sută pune în pericol realizarea tuturor proiectelor investiţionale incluse în bugetul de stat pentru anul 2009.

Încercările Guvernului de a face faţă situaţiei dificile - de aşi acoperi deficitul bugetar prin utilizarea mijloacelor Băncii Naţionale, este o încălcare flagrantă a legislaţiei în vigoare şi o intervenţie periculoasă în politică monetară a ţării. Aceste acţiuni vor compromite total credibilitatea ţării la nivel internaţional, iar în plan intern riscă să pună în pericol nu numai bunăstarea cetăţenilor RM, dar şi însuşi statalitatea ei.

În asemenea situaţii de criză, pentru aşa ţări ca Moldova, cel mai indicat lucru  este atragerea de resurse financiare. De aceea întrebăm: cine sau ce a încurcat guvernării în septembrie anul 2008 să recunoască că suntem afectaţi de criză şi să negocieze un program de asistenţă cu FMI, aşa cum au făcut-o vecinii noştri? Guvernul avea şi împuternicirile şi mandatul necesar, doar că nu a avut curajul, dar şi mai grav, nu şi-a asumat responsabilitatea pentru greşelile la nivel macro-economic, la nivel de politici de promovare a businessului mic şi mijlociu şi nu a avut inteligenţa sau capacitatea de a recunoaşte în faţa cetăţeanului criza şi de a mobiliza societatea pentru depăşirea ei.   

Rămîne doar să constatăm, că pretinsul text al programului de guvernare, prezentat astăzi spre aprobarea Parlamentului, este doar un manifest electoral al PCRM, o declaraţie politică ordinară, prin care guvernarea vine doar cu promisiuni lipsite de perspectivă reală. Din acest text reiese doar, că guvernarea a găsit cine este vinovat pentru insuccesele ei şi pentru declinul continuu al bunăstării cetăţeanului nostru.

De opt ani vorbim despre corupţie, de opt ani vorbim despre reformarea sistemul judiciar, de opt ani vorbim despre reducerea reglementării din partea organelor de stat, despre delimitarea clară a funcţiilor de control. Şi exact aceleaşi teze le regăsim în acest text. Dacă nu am fost capabili să rezolvăm aceste lucruri elementare pe parcursul a opt ani, cum credeţi că le veţi face în aceste două luni?

Din 2005 încoace tot pretindem că ne integrăm în Uniunea Europeană. În realitate, însă, noi astăzi suntem mai departe ca oricând de Uniunea Europeană, pentru că Uniunea Europeană înseamnă sistem de valori. Uniunea Europeană înseamnă instituţii, care lucrează efectiv nu doar declarativ în beneficiul fiecărui cetăţean în parte şi a societăţii în ansamblu. Uniunea Europeană înseamnă instituţii independente şi nu din cele care acţionează la comandă. Uniunea Europeană înseamnă o economie durabilă şi nu una care se alimentează exclusiv din nefericirea şi munca deseori insuportabilă a cetăţenilor noştri peste hotare. Uniunea Europeană înseamnă relaţii economice, sociale şi culturale cu vecinii, cu partenerii economici şi politici. În ultimă instanţă Uniunea Europeană înseamnă o stabilitate şi o previzibilitate pentru fiecare cetăţean care vrea să fie mândri de ţara în care trăieşte. Ce-am realizat noi din toate acestea? Absolut nimic.

Integrarea în Uniunea Europeană nu trebuie să fie condiţia creşterii bunăstării cetăţeanului, integrarea în Uniunea Europeană trebuie să fie rezultatul transformărilor reale pe care trebuie să le realizăm: - o justiţie cu adevărat independenţă, o economie durabilă, un cetăţean informat, protejat şi cu oportunităţi reale de creştere şi dezvoltare socială.

Este făţarnic şi incorect să afirmăm că diferendul transnistrean este cauza insucceselor noastre economice şi sociale. Guvernarea ar trebui să recunoască şi să-şi asume responsabilitatea pentru acest lucru. Anume succesele noastre economice şi sociale este soluţia şi, poate unica soluţie, a diferendului transnistrean. Noi trebuie să ajungem acolo, când cetăţeanul nostru cu mândrie şi cu demnitate arată paşaportul moldovean.

În numele fracţiunii AMN am să repet, şi nu ştiu a câta oară,  că realizarea unei guvernări eficiente poate fi asigurată doar prin garantarea următoarelor principii de bază:

- Avem atâția oameni care sunt nedreptăţiţi, aven atâția întreprinzători, care au fost falimentaţi, am avut atâția investitori străini cărora li s-au lezat drepturile şi care au fost forţaţi să plece. De aceea, în primul rând puterea nu trebuie să se implice în actul justiţiei.

- Guvernarea trebuie să asigure independenţa reală a instituţiilor de reglementare cum ar fi Banca Naţională, Comisia Naţională pentru Piaţa Financiară, Agenţia Naţională pentru protejarea concurenţei, Agenţiile Naţionale de reglementare din sectoarele energetice şi de telecomunicaţii, etc. Guvernarea trebuie să renunţe la practica de creare a barierelor în scopul protejării intereselor private.

- Asigurarea independenţei reale a instituţiilor mass-media este principala obligaţiune a Guvernului în realizarea dreptului constituţional al cetăţeanului de a fi informat corect şi echidistant.

- Guvernarea trebuie să faciliteze demararea şi desfăşurarea activităţii de întreprinzător. Noi ne lăudăm că am redus timpul de înregistrare a unei afaceri, dar, în acelaşi timp, am împovărat tot mai mult întreprinzătorul cu licenţe, permise şi controale. Mai mult ca atât, lăudându-vă cu reducerea poverii fiscale, cu reducerea impozitului, pe de altă parte impuneţi agenţii economici să finanţeze măsuri cu caracter electoral.

- Guvernarea trebuie să înceteze să consume iraţional banii împrumutaţi local şi internaţional, pentru a crea premize reale extinderii creditării în sectorul real şi micşorării ratelor dobânzilor. Nu putem reduce dobânzile atâta timp cât statul se împrumută tot mai mult şi mai mult şi cheltuieşte aceşti bani pentru proiecte preelectorale, care nu aduc valoarea adăugată reală.

- Guvernarea trebuie să înceteze să sacrifice exportatorii în numele unei pretinse stabilităţi macroeconomice. Evoluţiile recente ale pieţei valutare au demonstrat iraţionalitatea politicii macroeconomice din ultimii ani. Realitatea crudă este că am plătit pensiile şi salariile bugetarilor nu din contul unei creşteri economice reale, ci din contul creşterii numărului celor, care au fost forţaţi să plece peste hotare. Cu alte cuvinte, în loc să creăm un mediu cu adevărat favorabil pentru întreprinzătorii locali şi străini, noi preferăm să avem cât mai multă lume care să lucreze peste hotare, banii cărora să stimuleze importurile, iar statul nu face altceva decât să colecteze taxe vamale, TVA şi alte plăţi la importuri. Mai mult, în felul acesta, apriori au fost discriminaţi exportatorii, cei care creează locuri de muncă reale, aici, în ţara noastră. Plecarea moldovenilor peste hotare este şi el un exod, un tribut plătit de către societate pentru incapacitatea guvernării de a dezvolta o economie reală şi de a crea locuri de muncă. AMN pe parcursul ultimilor patru ani a insistat ca guvernul să stimuleze producerea locală de bunuri şi servicii, propunând mecanisme şi soluţii concrete.

- Guvernarea trebuie să abordeze problemele din agricultură la modul cel mai serios, nu doar prin nişte subsidii minimale, care deseori nu ajung la cei ce au nevoie cu adevărat.

- Este o situaţie absolut ruşinoasă şi înjositoare să numim profesorii şi medicii corupţi atunci când le plătim salarii mizere şi nu le oferim oportunităţi de creştere profesională.

Stimaţi colegi, onorată asistenţă, în concluzie, fracţiunea AMN constată repetat, că după 8 ani de guvernare comunistă, Republica Moldova este ţara cu cei mai slabi indicatori de dezvoltare social-economică din Europa de Est şi din CSI, iar textul pe care ni l-a prezentat noul-vechiul guvern nu este un program de guvernare anticriză cum este necesar şi era de aşteptat. Este un program de promovare a partidului de guvernământ pentru perioada preelectorală. Este un semn clar al intenţiei de fraudare şi corupere indirectă a scrutinului care urmează să-l realizăm.

0 comentarii: