Aplicarea cotei “zero” la impozitul pe venit al persoanelor juridice în favoarea investiţiilor străine directe.

La 26 septembrie 2008, deputatul AMN, Alexandru Oleinic a înaintat spre aprobare Parlamentului Iniţiativa legislativă privind completarea Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului Fiscal, potrivit căreia statul va garanta aplicarea cotei “zero” la impozitul pe venit al persoanelor juridice pe o perioadă de 25 de ani .
Iniţial, iniţiativa de introducere a cotei “zero” la impozitul pe venit al persoanelor juridice a fost privită cu scepticism de unii analişti economici. De rind cu aplicarea cotei “zero” şi iniţiativele de liberalizare a economiei au fost calificate drept acţiuni de luare prin surprindere a factorilor de influenţă naţionali şi internaţionali, lucru care ar submina încrederea în capacitatea de soluţionare a problemelor ce ţin de modernizarea economiei, de asigurare a stabilităţi politice interne şi a perspectivelor previzibile pe plan extern.
Scopul enunţat de autorităţi la momentul prezentării iniţiativei privind introducerea cotei “zero” la impozitul pe venit al persoanelor juridice a fost cel de a stimula agenţii economici să investească în dezvoltarea propriilor întreprinderi şi afaceri. Dacă să ne referim la datele statistice, potrivit cărora profitul reinvestit în primul trimestru curent a constituit 28,91 mln USD, ceea ce reprezintă o creştere de 22,8 fata de anul 2007, putem crede că această măsură poate influenţa pozitiv atingerea scopului propus.
În aspect financiar aplicarea cotei “zero” la impozitul pe venit poate avea un impact pozitiv asupra încasării veniturilor bugetare cât şi asupra economiei în general. Iar în aspect economic, cota “zero” la impozitul pe venit pentru persoanele juridice va influenţa pozitiv legalizarea capitalului şi va stimula fluxul de investiţii în Republica Moldova.
Cu atât mai mult, că în aceiaşi perioadă investiţiile străine directe nete au crescut de la 79,91 mln, pana la 130,99 mln USD. Iar investiţiile în capitalul fix au crescut cu 51,74 mln USD fata de anul trecut, ajungând la 83,35 mln USD.
Totodată, deşi statisticile plasează Republica Moldova în rândul economiilor cu o creştere a investiţiilor străine, Republica Moldova se află doar pe locul 90 din 121, în topul ţărilor în care sa fac afaceri. Corupţia şi influenţa administrativă puternică continuă să fie principalele provocări ale economiei naţionale care au dus la încetinirea reformelor economice.
În acest sens, Republica Moldova are mult de recuperat, daca pornim de la faptul ca la sfârşitul anului 2007 valoarea investiţiilor străine directe pe cap de locuitor nu constituiau decât 550 USD.
Cu trei ani mai devreme în Polonia acest indice era de 1502 dolari SUA, în Ungaria - 3 693 dolari SUA, în Republica Ceha - 4 080 dolari SUA, în Slovacia - 2 128 dolari SUA, în România - 747 dolari SUA, în Estonia - 2 995 dolari SUA, în Letonia - 1 686 dolari SUA, în Lituania - 1 217 dolari SUA.
Este cert, că pentru soluţionarea sarcinilor strategice de dezvoltare a economiei ţării este necesară mobilizarea resurselor investiţionale şi financiare considerabile. Creşterea investiţiilor este unul din factorii de bază, care contribuie la creşterea nivelului producţiei industriale, ameliorarea complexă a economiei naţionale, soluţionarea problemelor ce ţin de renovarea bazei tehnice şi tehnologice, precum şi a fondurilor fixe ale întreprinderilor. Însă, pentru atragerea investiţiilor este necesar un climat investiţional mai favorabil, care include stabilitatea macroeconomică pe termen lung, stabilitatea legislaţiei ce va asigura drepturile investitorilor şi reguli clare privind activitatea investiţională, dezvoltarea infrastructurii de afaceri, inclusiv serviciile financiare, juridice etc., precum şi alte componente, printre care transparenţa în activitatea organelor de stat, încredea în mediul de afaceri etc.
Pe acest fon, investiţiile deocamdată nu au devenit fundamentul şi forţa motrice a creşterii economice. Din aceste considerente am şi depus iniţiativa legislativă de completare a Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal cu prevederea de garantare a termenului de aplicare a “zero” la impozitul pe venit a persoanelor juridice pe o perioadă de 25 ani - termen rezonabil pentru recuperarea investiţiilor serioase. Numai astfel vom deveni mai credibili şi vom crea premise reale pentru atragerea unor fluxuri si mai mari de investiţii în economia naţională.

0 comentarii: